یکی از به‌روزترین خدماتی که نماد فناوران ارائه می‌کند در حوزه‌ی بانکداری نوین ارائه می‌شود.

ما با بهره‌گیری از چارچوب اطلاعات IFW ارائه‌شده توسط شرکت IBM، و با شناخت ویژه‌ای که نسبت به پیشینه، وضع کنونی و آینده‌ی بانکداری در ایران داریم، تمام سعی خود را بکار بسته‌ایم تا ارائه‌گر بهترین راه‌حل‌ها به صنعت بانکداری کشورمان باشیم.

دگرسازی در بانکداری

بانکداری برای کسب‌وکارهای درخواست محور

با تغییرات فزاینده‌ای که صنعت بانکداری تجربه می‌کند، بانک‌ها هر روز با چالشی جدید روبرو می‌شوند. امروزه بازار روی خوش خود را به چابک‌ها نشان می‌دهد؛ سرعت به عنوان عاملی حیاتی ایفاگر نقشی تعیین‌کننده است؛ و حفظ وضعیت کنونی سازمانی مسئولیت سنگینی به حساب می‌آید. در چنین وضعیتی، بانک‌های موفق همواره در حال سازگار نمودن خود با این تغییرات مداوم، غیرقابل پیش‌بینی و فزاینده هستند. بسیاری بانک‌ها هنوز هم درگیر ساماندهی شبکه‌های پیچیده‌ای از جزیره‌های منزوی اطلاعاتی، سامانه‌های نابسامان، کارکردهای زائد، ظرفیت‌های مازاد و سطوح خدماتی ناهمگون هستند. اما اشتیاق عجولانه برای صرف هزینه در بخش فناوری اطلاعات و تمرکززدایی مشکل را از این هم بدتر نموده و فشارهای زیادی به شرکت‌ها به خاطر استفاده از فناوری‌های همپوشان و غالباً تأییدنشده وارد کرده است. برای خبره‌های حوزه‌ی خدمات مالی پیامدهای آنچه گفته شد واضح است: تعاملات از هم گسیخته، قابلیت‌های غیرضروری، ساختارهای هزینه‌ای ناکارآمد و دوباره کاری در حوزه‌ی محصول، گستره‌ی جغرافیایی و خدمات.

اگرچه در این میان فن‌آوری نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد ولی لازم است تصمیمات این حوزه ریشه در نیازهای سازمان داشته باشد. سازمان شما برای داشتن عکس‌العمل مناسب به هنگام نیاز، لازم است در نحوه‌ی فعالیت خود تغییر ایجاد کند و این با ارزیابی فرآیندهای سازمانی و زیربنای فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است.

دگرسازی کسب و کار

شرکت‌های موفق برای سازگاری هر چه بهتر با این اتفاقاتِ نوظهور، به بازنگری در مفروضاتِ فرآیند محور خود توسط مجموعه‌ای از ابزارهای دگرسازی کسب و کار می‌پردازند. امروزه بانک‌ها به کسب و کار خود از منظری متفاوت و بر پایه‌ی مدل کسب و کار مولفه‌ای می‌نگرند.

مدل کسب و کار مولفه‌ای با تسهیل در نوع نگاه بانک‌ها به فعالیت‌هایشان، به آن‌ها یاری می‌رساند. مدیران اجرایی با استفاده از این مدل می‌توانند خود را از روال فرآیند رها سازند و به منابع واقعیِ ارزش که پیش‌برنده‌ی شرکت‌هایشان است بپردازند. با مدل کسب و کار مولفه‌ای آن‌ها قادر به شناسایی عناصر سازنده‌ی منحصر به فرد و مستقلی که به عنوان یک واحد کلی بانک را تشکیل داده‌اند خواهند بود. تلقی فعالیت‌های کسب و کار به عنوان مولفه‌هایی مستقل که می‌توان برای ارزش‌افزایی کل کسب و کار منحصراً بهینه‌سازی نمود، تصمیم‌گیرندگان را قادر ساخته مرزهای سنتیِ پیرامون سازمان‌ها، محصولات، مجراها، مشتریان، نواحی و اطلاعات را پشت سر بگذارند.

دگرسازی نرم‌افزارها

بکارگیری مدلسازی مولفه محور که مهر تاییدی بر آن توسط مدل‌هایی مانند چارچوب اطلاعات آی بی اِم (IFW) خورده است، بانک‌ها را قادر به تعریف معماری و دگرسازی کسب و کار هدف خود نموده است. این امر به نوبه خود موجب دگرسازی سیستم‌های نرم‌افزاری و طراحی و پیاده‌سازی راه حل‌های شخصی‌سازی شده می‌شود. مدل‌های صنعتی IFW با مجموعه‌ای غنی از مولفه‌های نر‌م‌افزاری صنعتی می‌توانند به عنوان عوامل شتاب‌دهنده طرح منطقی و معماریِ ساخت قابلیت‌های جدید بکار گرفته شوند.

عامل کلیدی تایید کننده‌ی یک راه حل موفق، شرحی مشترک در گستره‌ی سازمان از مفاهیم کسب و کار است که به تعریف هویت‌های اطلاعاتی که توسط مولفه‌های سیستم نرم‌افزاری بکارگرفته می‌شوند می‌پردازد. بدون این زبان مشترک هرگونه تلاشی در راستای پشتیبانی از معماری‌ای استوار و منعطف دشوار خواهد بود. مدل‌های صنعتی IFW از مفاهیم، فعالیت‌ها و مقررات کسب و کاری کامل و شفاف پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی در موسسات مالی ضروری است.

IFW چیست؟

چارچوب اطلاعات (IFW) مجموعه‌ای کامل از مدل‌های اختصاصی کسب‌وکار بانکی است که به ارائه دستورالعمل‌های بهینه در این حوزه می‌پردازد. مدل‌های کسب‌وکار IFW راهکارهایی ویژه‌ی کسب‌وکار بانکی ارائه می‌کنند که نتیجه‌ای جز پیشرفت سریع‌ترِ پروژهای مرتبط با فناوری اطلاعاتِ بانک‌ها و موسسات مالی نخواهد داشت.

مدل کسب‌وکار IFW به تشریح کسب‌وکار بانک‌ها پرداخته و پُل ارتباطیِ موثری بین جوامع مرتبط با کسب‌وکار و فناوری ایجاد کرده است. این مدل‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که همواره به‌آسانی در دسترس کاربران کسب‌وکار باشند و روی مشکلات صنعت محور در حوزه‌هایی مثل تقاضای مشتریان، دگرسازیِ چندمجرایی، سامانه‌های بنیادی و میزان ریسک و مقبولیت تمرکز داشته باشند.

IFW شامل موارد زیر است:

  • مدل‌های اطلاعات: ارائه‌کننده‌ی داده‌های بانکی ویژه‌ی حوزه‌هایی مثل نگاهِ سازمان‌شمول به اطلاعات
  • مدل‌های فرآیند: ارائه‌کننده‌ی فرآیندهای کسب‌وکار بانکی ویژه‌ی حوزه‌هایی مثل طراحی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار
  • مدل‌های یکپارچه‌سازی: ارائه‌کننده‌ی خدمات کسب‌وکار ویژه‌ی حوزه‌هایی مثل معماری سرویس‌گرا

IFW بر پایه‌ی الگوهایی مثل مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) و معماری سرویس‌گرا (SOA) ایجاد شده است. این امر موجبات توسعه‌ی راه حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و سیستم‌هایی که تعادل بین کسب‌وکار و فناوری اطلاعات را ایجاد می‌کنند فراهم آورده است.

IFW برای درک هر چه بیشتر مفاهیم عملیاتی کسب‌وکار بانک، بر تکنیک‌های "مدلسازی کسب‌وکار" و ایده‌ی "مولفه‌های کسب‌وکار" مستقل اتکا دارد. مولفه‌های کسب‌وکار واحدهای مستقل کسب‌وکاری هستند که می‌توانند بدون نیاز به سایر واحدهای ‌کسب‌وکار به کار خود ادامه دهند.

با تعریف کردن بخش‌های مختلف کسب‌وکار به عنوان مولفه‌های کسب‌وکار شناسایی مولفه‌های قابل استفاده‌ی مجدد بسیار ساده‌تر می‌شود. مولفه‌هایی که می‌توان آن‌ها را بر اساس خدمات یکسان به واحدهای کسب‌وکار مجزا تقسیم‌بندی کرد. این امر سرآغازی خواهد بود جهت بکارگیری راهکاری جایگزین برای تعریف چگونگی اداره‌ی سازمان. مدل کسب وکار مولفه‌ای (CBM) ویژه‌ی بانکداری بیانگر کلیه‌ی مولفه‌های کسب‌وکار مورد نیاز یک سازمان فراگیر بانکی است که به ارائه‌ی مولفه‌هایی برای بانکداری خصوصی، بانکداری سرمایه‌گذاری، بانکداری خُرد و بانکداری شرکتی می‌پردازد.

چرا IFW؟

مدل کسب‌وکار IFW نتیجه‌ی مجموعاً 300 نفر-سال توسعه است که پس از دریافت بازخوردها از بسیاری از سازمان‌های خدمات مالی به وجود آمده است. این مدل از بیش از 80% فرآیندهای کسب‌وکار و الزامات رایج بانکداری پشتیبانی می‌کند، و به سادگی قابلیت شخصی‌سازی و گسترش برای پاسخ به نیازهای یک بانک خاص را دارد. مدل کسب‌وکار IFW به بانک‌ها در اجرای یک معماریِ منعطف، قابل استفاده مجدد، توسعه‌پذیر و قابل تنظیم به سادگی یاری می‌رساند. این مدل بانک‌ها را قادر خواهد ساخت تا:

  • سازگاری بیشتری داشته باشند و سریع‌تر پاسخگوی تغییر نیاز مشتریان باشند
  • روی دستیابی به تمایز رقابتی تمرکز کنند
  • بهترین رویکردها را در سراسر سازمان شناسایی کنند و به کار گیرند

یک چارچوب با ارائه الگوهای از پیش تعریف شده‌ی کسب‌وکار موجبات هدف‌گذاری، تعیین ویژگی‌ها و طراحی راه حل‌های اطلاعات محور را فراهم می‌آورد که:

  • به واسطه‌ی استفاده از ویژگی‌ها و طرح‌های مدلی کلی سریع‌ترند
  • به واسطه‌ی کاهش هزینه‌های تحلیل و افزایش بکارگیری مجدد دارایی‌های کنونی مقرون به صرفه‌اند
  • به واسطه‌ی افزایش کیفیت و ثبات بهترند
  • استفاده از آن‌ها به علت شکل‌گیری بر اساس روش‌های بهینه و اطمینان از چشم‌اندازی استراتژیک، کم خطر است

IFW در موارد زیر کارایی خواهد داشت:

  • اجرا و نوسازی سیستم‌های پایه بانکی
  • یکپارچه‌سازی برنامه‌های سازمانی، توسعه معماری مبتنی بر پیام
  • قطع خدمات و نوپردازی برنامه‌ها
  • ذخیره و تحلیل داده‌ها
  • طراحی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار
  • هدف‌گذاری و نیازسنجی سیستم‌های اطلاعات

IFW در ایران

بانک مرکزی ایران برنامه‌ای استراتژیک و ملی را آغاز نموده است که درآن به دنبال بهره‌گیری از الگوهای نوین بانکی در خدمات رو به گسترش بانکی است که از آن جمله می‌توان به بانکداری چند مجرایی، مدیریت ریسک و مقبولیت، مدیریت روابط با مشتری، و غیره نام برد. این برنامه باعث ایجاد همگونی و استانداردسازی، و همچنین توانایی در بهره‌گیری از رویکردهای نوین نسبت به "راه حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات" کسب‌وکار محور با روش‌هایی مثل مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) و معماری سرویس‌گرا (SOA) خواهد شد.

یکی از چارچوب‌هایی که با نگاهی استراتژیک مورد هدف قرار گرفته و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در راستای آن صورت پذیرفته و برنامه‌های اجرایی جامعی برای آن در نظر گرفته شده است، چارچوب IFW شرکت IBM است.

با این حال، دسترسی به خدمات تخصصی IFW و دانش و تجربه‌ی اجرای پروژه‌ها با IFW بزرگترین چالش پیش رو در ایران است.

فراتر از چالش‌های معمول ناشی از تحریم‌های تحمیلی بر نظام حاکم ایران، پروژه‌های مبتنی بر IFW از جامع‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ها هستند که یافتن نیروی مجرب و بادانش برای انجام آن‌ها بسیار دشوار و هزینه‌بر است. نیل به موفقیت در اجرای پروژه‌های پایه بانکی به وسیله IFW، به تخصص، تجربه، و نظم و انضباطی جدی در تحویل و ارائه در حوزه‌های زیر نیاز دارد:

  • روش‌ها، معماری و فناوری BPM/SOA
  • معماری سازمانی، معماری کسب‌وکار، معماری اطلاعات، و معماری فناوری
  • نظام و روش چرخه توسعه راه حل (SDLC) بی‌واسطه
  • مدیریت چرخه برنامه (ALM): ابزار محیط یکپارچه توسعه (IDE) و SW ویژه‌ی ارائه‌ی SDLC یا e2e، به‌ویژه خانواده‌ی محصولات Rational و Websphere شرکت IBM
  • مدیریت ارائه‌ی نظام‌مند؛ مدیریت برنامه و پروژه
  • نظام مدیریت تغییر سازمانی، شاملِ برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی
  • راهبری مناسب برای حوزه‌های فوق‌الذکر
Partnership for a Total Solution IT Governance and Optimizations Operations Portal & E-Commerce Enterprise Architecture Application Development Advisory Services & Enablement Business Process Performance Management Innovation Value Centers