چرا مردم هنوز به شعب می‌روند؟ VTM رقیبی برای شعب؟

 

با وجود گسترش فناوری‌های مختلف در حوزه بانکداری و پرداخت، شعب بانکی همچنان بر قوت خود باقی هستند. طبق آماری که ATMIA اعلام کرده تقریباً ۱ میلیون شعبه بانک در دنیا وجود دارد. به‌طورکلی مردم به ۳ دلیل اصلی همچنان به شعب مراجعه می‌کنند؛ اولین دلیلش این است که مشتریان در شعب می‌توانند تراکنش‌های بانکی پیچیده‌ای را انجام دهند که همچنان از طریق هیچ کانال دیگری ممکن نیستند. دومین دلیلش این است که مشتریان در شعب برای سرمایه‌گذاری خود مشاوره می‌گیرند و سومین دلیلش این است که مشتریان با تعامل چهره به چهره در شعب بانک از بانک خود مطمئن می‌شوند.

در آمریکا ایجاد هر شعبه جدید بیش از ۲ میلیون دلار هزینه دارد و ۱ میلیون دلار هزینه نگهداری سالانه یک شعبه است. به‌تازگی با به میدان آمدن دستگاه‌های VTM گفته می‌شود این دستگاه‌ها می‌توانند یک رقیب جدی برای شعب باشند.

دستگاه VTM که مخفف Virtual Teller Machine هست، نسل جدیدتر و پیشرفته‌تر دستگاه‌های خودپرداز است که به خاطر تجهیزات و امکاناتی که دارد مجموعه خدمات بیشتری را نسبت به دستگاه‌های خودپرداز به مشتریان ارائه می‌کند؛ یعنی علاوه بر خدمات خودپرداز، خدماتی مانند افتتاح حساب، خواباندن چک به حساب و مواردی از این دست که البته هنوز به خاطر مسائل قانون‌گذاری این سرویس‌های خاص به شکل کامل ارائه نمی‌شود. 

در ادامه اینفوگرافی‌ای به نقل از ATMMarketplace آمده است که به مقایسه VTM و شعب می‌پردازد.

 

چارچوب اطلاعات IFW - IBM Information Framework

چارچوب اطلاعات Information Framework – IFW  محصول شرکت IBM، بخشی از پدیده ای است که به عنوان مدل های صنعتی شناخته می شود. در پست قبلی اشاره شد که المان های معماری در مدل های صنعتی IBM عبارتند از:

  • مدل هاي اطلاعات: ارائه كننده ي داده هاي بانكی ويژهي حوزه هايی مثل نگاه سازمان شمول به اطلاعات
  • مدل هاي فرآيند: ارائه كننده ي فرآيندهاي كسب وكار بانكی ويژه ي حوزه هايی مثل طراحی مجدد فرآيندهاي كسب وكار
  • مدل هاي خدمات (یکپارچه سازی): ارائه كنن��ه ي خدمات كسب وكار ويژه ي حوزههايی مثل معماري سرويسگرا

چارچوب اطلاعات مجموعه ای از مدل های اطلاعات، فرایند و خدمات می باشد که به بیان و ارایه پیشرفته ترین سیستم های پیاده شده در صنایع خدمات مالی می پردازد. در واقع چارچوب اطلاعات IFW مجموعه اي كامل از مدل هاي اختصاصی كسب وكار بانكی است كه به ارائه دستورالعمل هاي بهینه و نمونه های موفق در اين حوزه می پردازد. مدلهاي كسب وكار IFW راهكارهايی ويژه ي كسب وكار بانكی ارائه می كنند كه نتیجه اي جز پیشرفت سريع تر پروژه هاي مرتبط با فناوري اطلاعات بانك ها و موسسات مالی نخواهد داشت.

مدل هاي كسب و كار IFW به تشريح كسب وكار بانك ها پرداخته و پُل ارتباطی موثري بین جوامع مرتبط با كسب وكار و فناوري ايجاد كرده است. اين مدلها به صورتی طراحی شده اند كه همواره به آسانی در دسترس كاربران كسب وكار باشند و روي مشكلات صنعت در حوزه هايی مثل تقاضاي مشتريان، دگرسازي چندمجرايی، سامانه هاي متمركز، ریسک و سازگاري تمركز داشته باشند.

به بیان ساده تر، IFW یک نقشه و شمای معماری از یک موسسه مالی با جزئیات و توضیحات کافی در ارتباط با خدمات قابل ارایه در بازار های مالی می باشد. این معماری هم قابل استفاده در سطح تمام سازمان و هم قابل استفاده برای خدمات و پروژه های خاص می باشد و از این طریق موسسات و سازمان ها را در تعریف مختصات ریز مورد نظر خود و تعریف معماری سیستم های اطلاعاتی خود در سراسر سازمان، توانمند می نماید. 

چرا IFW؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بین مشتریان متعدد و کثیر بازار های مالی شرکت IBM ، به نظر می رسد چالش های اساسی بازار های مالی در قالب 3 دسته بندی زیر خلاصه می گردند:

 اما چگونه می توان چالش های مذکور را با موفقیت بیشتر نسبت به سایر رقبای صنعت پشت سر گذاشت؟ 

شرکت IBM ادعا می نماید مدل هاي كسب وكار IFW نتیجه ی مجموع  300 نفر - سال توسعه است كه پس از دريافت بازخورد از بسیاري از سازمان هاي بزرگ ارايه دهنده خدمات مالی به وجود آمده است. اين مدل از بیش از 80 % فرآيندهاي كسب و كار و الزامات رايج بانكداري پشتیبانی می كند، و به سادگی قابلیت شخصی سازي و گسترش براي پاسخ به نیازهاي يك بانك خاص را دارد. همچنین لازم به ذکر است که IFW بر پايه ي الگوهايی مثل مديريت فرآيند كسب وكار (BPM) و معماري سرويسگرا (SOA) ايجاد شده است.  

عوامل مذکور به بانكها در اجراي يك معمار ي منعطف، قابل استفاده مجدد، توسعه پذير و قابل تنظیم به سادگی ياري می رساند و از اين طريق بانك ها را قادر خواهد ساخت تا:

  • سازگاري بیشتري داشته باشند و سريعتر پاسخگوي تغییر نیاز مشتريان باشند
  • روي دستیابی به تمايز رقابتی تمركز كنند
  • بهترين رويكردها را در سراسر سازمان شناسايی كنند و به كار گیرند

توانمندي هاي مذكور از طريق ارايه الگو هاي از پیش تعريف شده ي كسب وكار، چارچوبی كه موجبات هدفگذاري می شود و طراحی راه كار هاي اطلاعات محور كه داراي خصوصیات ذيل می باشد بدست می آيد:

کارایی و کاربرد IFW:

  • پیاده سازي و نوسازي سامانه هاي بانكداري متمركز
  • يكپارچه سازي برنامه هاي سازمانی، توسعه معماري مبتنی بر پیام
  • توقف خدمات كنونی و نوينگرايی در برنامه ها
  • ذخیره و تحلیل داده ها
  • طراحی مجدد فرآيندهاي كسب وكار
  • هدفگذاري و نیازسنجی سیستمهاي اطلاعات

مدل های صنعتی آی بی ام - IBM Industry Models

 

مدل های صنعتی شرکت IBM شامل مجموعه ای از طرح های متمرکز بر کسب و کار می باشند که همکاری و نزدیکی بین فناوری اطلاعات و کسب و کار را در حوزه طراحی نیازمندی ها و استاندارد سازی و پیاده سازی فناوری اطلاعات افزایش می دهد.  به طور کلی مدل های صنعتی IBM در درجه اول برای توسعه استاندارد های داخلی سازمان به کار می روند و لایه ای یکپارچه در سراسر بخش های سرمایه گذاری های فعلی و آتی IT سازمان فراهم می کند. بنابر این هدف مدل های صنعتی استانداردسازی در سطح یک صنعت خاص نمی باشد بلکه هدف فراهم آوردن یک بستر برای تعریف استاندارد های سازمانی می باشد.

مدل های صنعتی با اهداف ذیل ایجاد شده اند:

  • توانمند سازی کاربران در محدود کردن و شخصی سازی نیازمندی های کسب و کار خود
  • تسهیل فرایند توسعه تدریجی کسب و کار 
  • ایجاد پلت فرم های فناوری باز، برای استفاده هر نوع اپلیکیشن و راهکار یکپارچه سازی
  • مدیریت استاندار ها و تعاریف در محیط های پیچیده کسب و کار و فنی
  • قابلیت ادغام و اتصال به IBM Component Business Model - CBM در راستای مهندسی مجدد کسب و کار 
  • ارایه تعاریف نرمال در سراسر لایه های داده ، فرایند و سرویس یک سازمان

المان های معماری در مدل های صنعتی IBM عبارتند از:

  • مدلهاي اطلاعات: ارائه كننده ي داده هاي بانكی ويژهي حوزه هايی مثل نگاه سازمان شمول به اطلاعات
  • مدلهاي فرآيند: ارائه كننده ي فرآيندهاي كسب وكار بانكی ويژه ي حوزه هايی مثل طراحی مجدد فرآيندهاي كسب وكار
  • مدلهاي سرویس: ارائه كننده ي خدمات كسب وكار ويژه ي حوزه هايی مثل معماري سرويسگرا

مدل های صنعتی به گونه ای طراحی شده اند تا برای هر سازمان قابل سفارشی سازی باشد بنابر این هر سازمان ویرایش مخصوص خود از مدل های داده ، فرایند و سرویس را خواهد داشت و به آنها اجازه می دهد تا جایگاه منحصر به فرد خود را در بازار بدست آورده و مزیت رقابتی پیدا کند.

مدل های صنعتی در صنایع ذیل محصولات و خدمات ارایه می نمایند و دارای المان های مشخص در هرکدام می باشند:

  • بازار های مالی و بانکی : Data + Process + Services
  • بیمه: Data + Process + Services
  • بهداشت: Data 
  • مخابرات: Data 
  • خرده فروشی: Data 

مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) چیست؟ - قسمت اول

 

ائتلاف مدیریت گردش کار (Workflow Management Coalition) تعریف زیر را از BPM ارایه می دهد:

"مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) فرایند منظمی ست شامل هر ترکیبی از مدل سازی، اتوماسیون، اجرا، کنترل، اندازه گیری و بهینه سازی در جریان  فعالیت های کسب و کار ، که در حمایت از اهداف سازمانی، سیستم های پوشا، کارکنان، مشتریان و شرکای در داخل و فراتر از مرزهای سازمانی عمل می کند . "

هدف از تلاش ائتلاف مدیریت گردش کار پیدا کردن تعریفی ست که به صورتی دقیق نشان دهنده مفهومی باشد که اکثر افراد (هم کارشناسان و هم دیگران) از BPM در ذهن دارند. هدف ارائه نظریه ها در مورد عناوین مختلف BPM، فن آوری و یا محصولات و بسیاری موارد دیگر گه در این سایت بحث شده  نبوده است. این تعریف مذکور در قالبی کوتاه و مختصر آمده و در عین حال صریح و کامل است. برخی ملاحظات گسترده تر:

  • BPM فرایندی منظم، فعالیت و گزاره ای اجرایی است.
  • کسب و کار ریشه در وضعیت اشتغال دارد و بر تجارت رشدپذیر و سودآور  دلالت می کند. کسب و کار موجودیت پیدا می کند تا در ازای ارزشی دیگر به مشتریان ارزش ارائه می کند.
  • فرآیند به معنی جریانی ست از فعالیت های کسب و کار و مشاهده ارتباط گرفتن فعالیت ها به منظور موفقیت در برخی معاملات تجاری. جریان در اینجا به معنای حالت گسستگی است: این ترکیب شاید کاملا تعریف شده و شاید هم نشده باشد.
  • فردی که BPMرا پیاده سازی می کند باید فرایندی را در دامنه فعالیت های مرتبط به هم در کسب و کار در نظر بگیرد  که این فعالیت ها به منظور تحقق یک هدف بطور جامع  با هم همکاری می کنند. این امر از منظر کارکردی کسب و کار که در آن هر کارکرد ممکن است مستقل از دیگر کارکرد ها بهینه شود، تفاوتی کلیدی محسوب می شود. در یک سیستم پیچیده مانند کسب و کار،  دیده شده که بهینه سازی محدوده و بخش خاصی از سیستم به ندرت به نتایج کلی خوب منجر می شود.مجری BPM به هنگام ارزیابی یک فرآیند خاص باید سنجه های کل سیستم را در نظر بگیرد.
  • مدلسازی به معنی شناسایی، تعریف، و تهیه یک ارائه کامل از فرایند، جهت تقویت ارتباطات مربوط به آن است. هیچ راه استانداردی برای مدلسازی وجود ندارد، اما  فرآیند باید در مدل گنجانده شود.
  • اتوماسیون به کاری اشاره دارد که به منظور اطمینان از پیاده سازی بی نقص نمونه های فرآیند از پیش انجام شده باشد. در بسیاری از موارد به معنای نوشتن نرم افزار بوده، اما ممکن است شامل ماشین آلات ساختمانی و یا حتی ایجاد علائم برای مشارکت کنندگان مستقیم نیز باشد.
  • اجرا/پیاده سازی به معنای انجام و یا تصویب نمونه هایی از فرایند بوده که ممکن است شامل جنبه های خودکار باشد. به لحاظ مفهومی، یک نمونه از فرایند به پیروی از مدل BPM متخصص، اما مستقل از آن می تواند پیاده سازی/اجرا شود.
  • کنترل یعنی در برخی موقعیت ها باید مطمئن شد که فرایند از روش طراحی شده پیروی کند. این کسب اطمینان می تواند کنترل شدید و ایجاد فشار و یا کنترل آزادانه در قالب دستورالعمل، آموزش، و اعمال کتابچه راهنمای کاربر باشد.
  • سنجش یعنی تلاشی صورت بگیرد تا تعیین کند فرآیند،  به لحاظ کمی ،در برآورده ساختن نیازهای مشتریان، چه میزان مثبت عمل می کند. 
  • بهینه سازی بدین معنی است که ساختار BPM فعالیتی در جریان بوده که به مرور زمان صورت می پذیرد، تا به طور پیوسته میزان و مقیاس فرایند را پیش ببرد. این پیشرفت به اهداف سازمان، و در نهایت به رفع نیازهای مشتریان بستگی دارد .
  • لغت شرکت در اینجا به معنای سازمان تجاری استفاده شده است؛ هر سازمانی که در آن افراد برای رسیدن به اهداف مشترک شان با هم در حال کار اند ، لزومی ندارد این سازمان فوق العاده بزرگ و انتفاعی باشد.
  • اشاره به اهداف شرکت به منظور تاکید این امر است که BPM باید در چارچوب اهداف شرکت اجرا گردد، نه  بخش های کوچکی از آن. ممکن است در یک مفهوم کمی افراطی به نظربرسد: هر گونه پیشرفتی طی یک فرایند باید پیشرفت در اهداف شرکت باشد - غیر ازین چیزی نمی تواند به عنوان پیشرفت نامیده شود.
  • در محدوده داخل و خارج از مرزهای سازمانی بودن است که تعیین می کند سازمان بخشی از یک سیستم بزرگتر است. مشتریان، بخشی از فرآیند کسب و کار اند. تعامل آنان همراه با  کارمندان باید به عنوان بخشی از چرخه کامل تعامل در نظر گرفته شود.

رایانش ابری

 

اگر شما در راه اندازی کسب و کارتان به رایانش ابری نیازمند باشید، از کجا شروع می کنید؟ 

رایانش ابری پدیده بزرگی است که با پتانسیل آن سازمان های IT  می توانند پاسخگو تر از همیشه عمل کند. رایانش ابری ، مزایای اقتصادی، سرعت،  نوآوری و انعطاف پذیری نامحدود را وعده می دهد. چگونه محاسبات ابری  را در سازمان تان مرحله به مرحله پیاده خواهید کرد؟

چالش های کلیدی در رایانش ابری

رایانش ابری شما را به مبارزه با سه چالش کلیدی استراتژیک، عملیاتی و افراد وادار می کند.

حاکمیت و نحوه مدیریت:

رایانش ابری سرعت، مهارت و نوآوری را در اختیار قرار می دهد.

جهت راه اندازی نوآوری رایانش ابری در سازمان تان به یک چشم انداز روشن و فرآیندهای موثر، مهارت ها و ساختار سازمانی نیازمندید. چه نوع استراتژی اراه اندازی رایانش ابری را باید در نظر بگیرد؟ نقشه مسیر شما به چه شکل است ؟

محیط های رایانش ابری:

 شما به انتخاب یک محیط رایانش ابری که مناسب سازمان تان باشد نیاز دارید. آیا باید رایانش ابری خصوصی، رایانش ابری عمومی یا یک راه حل ابری هیبریدی را در نظر بگیرید ؟ کدام فروشندگان در این فضا حضور دارند ؟ آیا آنها از حالا تا 12 ماه آینده در این کسب و کار می مانند ؟

هم اکنون تعداد بیشتری از سازمان ها در حال انتقال خدمات، پایگاه داده، ایمیل و برنامه های کاربردی شان به رایانش ابری هستند. باید تصمیم بگیرید که پشتیبانی از رایانش ابری خصوصی، عمومی و یا ترکیبی ابر هیبریدی را انتخاب خواهید کرد. چه نوع ترکیبی از زیرساخت (IaaS)، پلت فرم (PaaS) و خدمات (SaaS) برای سازمان شما مناسب است؟ صرفه جویی در هزینه ها در کدام  قسمت جای می گیرند؟

امنیت و حریم خصوصی:

اگر شخص دیگری در حال راه اندازی رایانه ها و نرم افزارهای تان باشد، شما به منظور ایجاد امنیت، به استراتژی هایی نیاز دارید. سیاست امنیتی شما به این موضوع بستگی دارد که تعداد اجزایی که کنترل و پایش می کنید چقدر است؟ هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، باید بیشتر پایش نمایید. آیا آماده گسترش سیاست امنیتی شرکت خود در بستر رایانش ابری هستید؟ باید مقاومت را کنار بگذارید و اعتماد به امنیت رایانش ابری را بالا ببرید. باید اطلاعات خود را از دید چشم های کنجکاو ایمن نگه دارید. نیاز دارید تیم امنیتیتان خدمات و اجزا رایانش ابری شما را بپذیرند و البته این کار ساده ای نیست.

منبع: Gartner - Cloud Computing

فروش پیش بینی شونده و به هنگام به کمک تکنولوژی

 

در دسامبر 2013 مدیر شرکت آمازون اعلام کرد که در آینده سیستم تحویل کالا از طریق حمل و نقل هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که توانایی جا به جایی کالاهایی تا وزن 2.3 کیلو گرم را در مدت زمان 30 دقیقه دارند ، انجام خواهد شد . از آنجایی که %86 کالاهای فروخته شده در آمازون کمتر از این وزن هستند این سیستم تحویل کالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در نوامبر سال 2014 این ربات های پرنده در کمبریج آزمایش شدند و احتمالا ساخت این هواپیماهای بدون سرنشین تا سال 2016 طول خواهد کشید.

در آینده نه چندان دور جهانی را می توان تصور کرد که در آن قابلیت مهاجرت از مدل خرید برنامه ریزی شده محصولات مورد نیاز به مدل خرید انتخابی به صورت "ما فکر کردیم ممکن است شما به این کالا علاقه مند باشید" در مورد طیف وسیعی از محصولات قابل حمل توسط هواپیما های بدون سرنشین، وجود داشته باشد. اما منظور ما از مدل خرید انتخابی چیست؟

تصور کنید وقتی به منزل برگشتید بسته ای را در آنجا پیدا می کنید که به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به آنجا راه پیدا کرده است. شما به یاد ندارید که چیزی سفارش داده باشید و انتظار رسیدن بسته ای را هم نداشتید. ولی در عوض بر مبنای اطلاعاتی که شما در اینترنت جستجو و یا به اشتراک گذاشتید بسته ای برای شما ارسال شده است که فکر می کنند شاید شما آن را لازم داشته باشید. تمام عکس هایی که شما در گوگل و آمازون ناخود آگاه ارسال نموده ای تحلیل شده و آنها دریافته اند که به عنوان مثال شما یک سگ یا گربه ای دارید یا زیاد از کلاه استفاده می کنید و یا فرزندی دارید که ورزش می کند. بر اساس این اطلاعات ظرف غذایی که اسم حیوان شما روی آن نوشته شده است و یا لباس ورزشی بچه گانه ای که عکس بازیکن و یا تیم مورد علاقه فرزند شما را دارد برای شما ارسال شده است. همچنین شرکت مذبور دسترسی به اطلاعات بانکی و تاریخچه پرداخت هایتان نیز دارد. حال شما می توانید کالا را برای خودتان برداشته و در اصل فرایند خرید را تکمیل نمایید و یا توسط همان هواپیمای بدون سرنیشین آن را برگردانید. تصور کنید آخر هفته است و شما وقتی به منزل خود رسیدید بسته ای را در آنجا پیدا می کنید که شامل مواد اولیه غذای مورد علاقه شماست و یا غذای مورد علاقه شما از یک رستوران محلی که شما زیاد به آنجا می روید . اینجاست که شما تصمیم می گیرید که آن را قبول کنید و یا پس بفرستید. 

کسب و کار ها اطلاعات زیادی از ما دارند که از آنها جهت پیش بینی نیازمندی های ما استفاده می نمایند. 

نظر شما چیست؟ آیا از این نوع فروش پیش بینی شده استقبال می کنید؟

منابع :

BBC

Wikipedia,Amazon Prime Air

Predictive Sales, Technology makes Just In Time, Just In Case. Frank Gilbert

آیا کیف پول اپل فرایند خرید را تغییر خواهد داد؟

 

 

در سال های اخیر روند استفاده از کیف پول های الکترونیکی به جای کارت های اعتباری که ما این روزها از آنها استفاده میکنیم بسیار کند بوده.به عنوان مثال در سال 2011 در آمریکا ، کیف پول الکترونیکی گوگل (Google wallet) همراه با گوشی های Sprint Nexus S و تعدادی گوشی دیگر به بازار عرضه گردید ولی نتیجه آنقدر جذاب نبود که مشتریان به کیف پول های الکترونیکی روی بیاورند.

حالا که اپل سیستم کیف پول اپل (Apple Pay ) را راه اندازی نموده باید پرسید آیا میتواند در زمینه ای که بقیه شکست خوردند ،انقلابی به پا کند؟

اپل در حال حاضر ده میلیون آیفون جدید فروخته است بنابراین مشتریان بالقوه زیادی وجود دارند که بخواهند پرداخت را توسط کیف پول الکترونیکی انجام دهند. همچنین اپل توانایی خود در تغییر قواعد کسب و کار با ارایه محصولاتی همچون گوشی های هوشمند و تبلت و نحوه خرید و گوش دادن به موسیقی و غیره را اثبات نموده است. 

چه چیز متفاوتی در پرداخت هزینه با گوشی های اپل وجود دارد؟

ابتدا از نظر امنیتی بررسی می نماییم. اپل بیشتر از یک سال پیش در آیفون5s  حسگر تشخیص اثر انگشت را معرفی نمود و حالا در آیفون 6 ، 6 پلاس و همچنین آیپدهای جدید هم این امکان وجود دارد. خریداران محصولات با نزدیک کردن گوشی به دستگاه های پرداخت، به واسطه چیپ ارتباطات فیلد نزدیک (Near-field communications) یک اتصال بی سیم با گوشی خود برقرار نموده و سپس با اثر انگشت خود خرید را تایید می نمایند. اپل اعتقاد دارد امنیت در این روش بسیار بیشتر از استفاده از کارت اعتباری است که در آن به راحتی اطلاعات کارت را در اختیار فروشنده ای که نمی شناسیم قرار می دهیم.

البته این نکته مهم وجود دارد که هکرها توانستند اثر انگشت را جعل و کپی، و در حسگر اثر انگشت استفاده نمایند. می توان حدس زد که در آینده نزدیک با توجه به سطح امنیت مورد نیاز، از تصویر صورت ، صدا و سایر شاخص ها جهت اطمینان از هویت خریدار استفاده خواهد شد. همچنین در آینده نه چندان دور به جای اثر انگشت از الگوی رگ های زیر پوست انگشتان استفاده خواهد شد که حتی از اثر انگشت نیز بهتر می باشد.

یکی از بزرگترین و منحصر به فرد ترین ویژگی های کیف پول اپل آنست که در هنگام خرید هیچگاه اطلاعات کارت اعتباری و شخصی شما به فروشندگان منتقل نمی گردد بلکه کیف پول اپل برای هر تراکنش یک شماره پرداخت منحصر به فرد ساخته که فروشندگان فقط قادر به دیدین تاییدیه و مقدار خرید بوده و نه اطلاعات کارت خریدار. 

همانطور که سایر محصولات اپل که در گذشته بعضی تغییراتی را در ساختار کسب و کار ها ایجاد نمودند این محصول نیز احتمالاً مورد اقبال قرار گرفته و کیف پول الکترونیکی جایگاه خود را پیدا خواهد نمود.

چیزی که می تواند کمکی برای اپل در این راه باشد، تعداد زیاد فروشندگان محلی (بیش از 220،000 مرکز) از جمله Staples, McDonald’s, Macy’s, Disney, Walgreens, Whole Foods  می باشد که تجهیزاتی را در محل خود نصب نموده و امکان پرداخت از طریق آیفون 6 و 6 پلاس را به مشتریانی خود می دهد. بی شک تعداد این فروشگاه ها با افزایش استفاده از کیف پول مجازی، رشد خواهد کرد. 

نهایتاً یکی دیگر از ویژگی های انعطاف پذیر کیف پول اپل قابلیت استفاده از تعداد زیادی کارت اعتباری از جمله Visa, American Express, MasterCard, Chase, Citi, Capital One, Bank of America. می باشد. 

با این اوصاف آیا اپل می تواند تغییر بزرگی در سیستم پرداخت مشتریان ایجاد کند؟ با توجه به این که گوگل نیز همراه با شرکت های ارایه دهنده خدمات تلفن همراه وارد این بازار شده اند و به دلیل امنیت و بازار رو به رشد آیفون 6، به اپل پیوسته اند به نظر می رسد تغییرات بزرگ در راه هستند. 

در آینده همانطور که هم اکنون از پول نقد استفاده می کنیم ، از کارت های اعتباری هم استفاده خواهیم کرد ولی با توجه به اینکه اطلاعات کارت های اعتباری زیادی دزدیده شده اند اکثراً ترجیح خواهیم داد با استفاده از گوشی های هوشمند خود فراید خرید را طی نماییم.

نظر شما راجع به فرایند پرداخت از طریق کیف پول اپل چیست؟

منبع:

Apple Pay Will Change How You Purchase, Daniel Burrus

چگونه نسخه موبایلی یک وب سایت را بر روی گوشی خود غیر فعال کنیم.

 

خیلی از وب سایت ها مثل وب سایت How to geek یک ورژن موبایل برای کاربرانی دارند که می خواهند بر روی تلفنشان سایت را ببینند. این کار به کاهش پهنای باند کمک می کند و باعث می شود که سایت در صفحات نمایشی کوچک تر و رزولوشن کم تر بهتر دیده شود، اما گاهی اوقات شما می خواهید که نسخه ی واقعی از وب سایت را ببینید. دلایل بسیار زیادی وجود دارد مبنی بر این که چرا شما می خواهید نسخه ی کامپیوتری یک وب سایت را روی موبایلتان استفاده کنید. برخی از وب سایت ها ویژگی های اصلی از نسخه ی موبایلشان را که ممکن است غیر ضروری تشخیص بدهند غیرفعال می کنند. به طور مثال به وب سایت IMDb نگاهی می اندازیم. ما می خواهیم فیلم هایی را پیدا کنیم که Will Ferrell  ��خشی از آن است پس ما به صفحه ی شخصی خودمان در IMDb  می رویم.

  

حالا روی کل filmography  کلیک کردیم: 

صبر کنید حال این سوال پیش می آید که آیا ما باید همه ی لینک هایی رو انتخاب کنیم که اویک نقشی در آن فیلم داشته است ؟ خوشبختانه،IMDb یک گزینه ای برای فعال کردن مشاهده دسکتاپ دارد پس ما مجبور نیستیم که وقت زیادی را برای این کار بی معنی(ذخیره سازی چندین کیلوبایت اطلاعات) تلف کنیم. با این حال، وب سایت های زیادی وجود دارد که یک پیشنهادی به ما می دهد در مورد این که ما سایت آن ها را چه طور ببینیم، پس ما خودمون باید تصمیم بگیریم در مورد این که چه طور یک صفحه را مشاهده کنیم. دانستن نحوه ی انجام این کار بسیار مهم است به ویژه زمانی که ما از شبکه Wi-Fi استفاده می کنیم، در این مورد نسخه ی موبایل یک وب سایت از نسخه ی دسکتاپ آن سریع تر بالا نمی آید.

     نحوه ی غیر فعال کردن نسخه ی موبایل یک وب سایت در iOS

این بخش یک راهنمایی است برای شما هایی که در حال استفاده کردن از iPad یاiphone هستید. Apple هنوز هیچ روشی را برای نسخه ی دسکتاپ از یک وب سایت در مرورگر safari  انتخاب نکرده است، به همین علت شما باید یک برنامه کاربردی دیگری را از App Store دانلود کنید. مرورگر Google Chorome این قابلیت را فراهم می کند و به صورت مجانی در App Store در دسترس است.

 در منوی بالای صفحه از مرورگر chorome به راحتی می توانید به هر تبی دسترسی پیدا کنید بر روی منوی آیکون کلیک کنید که در کنار آدرس بار قرار دارد و گزینه ی Request Desktop Site  را همان طور که در تصویر نشان داده شده است انتخاب کنید. 

 

با chrome شما همواره می توانید به منو برگردید و آن را دوباره فعال کنید. اگر شما به دنبال یک مرورگر خوبی هستید که بتوانید همواره از ورژن دسکتاپ استفاده کنید، می توانید از مرورگر وب Puffin استفاده کنید که روی هم رفته مناسب و مجانی و کاربر پسند است و و روش غیر فعال کردن ورژن موبایلش روی یک وب سایت بسیار آسان است. یک نسخه ی پولی از برنامه کاربردی وجود

دارد، اما خریداری آن ها به صرفه است برای این که این کار را بدون مشکل انجام دهیم.

 

  اگر تصمیم به راه اندازی نسخه ی puffin گرفتید کافی است که فقط به منوی بالا در سمت راست بروید و مراحل زیر را انجام دهید، 

Then>more>settings>user agent

حالا useragent را به ورژن دسکتاپ تغییر دهید.

 

شما می توانید با بازگشت به همان منوی قبلی و انتخاب مجدد iphone دوباره مرورگر خود را به حال اول برگردانید. دستورالعمل برای مرورگرهای دیگری هم که استفاده می کنید به همین منوال است.

غیر فعال کردن نسخه ی موبایل یک وب سایت بر روی گوشی های اندروید

 

گوگل این کار را بسیار آسان تر می کند و گزینه ای دارد که با انتخاب آن گزینه، ورژن دسکتاپ را روی مرورگر گوگل به صورت پیش فرض فعال می کند. کافی است روی گزینه ی settings در بالا سمت راست کلیک کنید و بعد گزینه یrequest desktop site  را انتخاب کنید.

 

تعداد زیادی برنامه های کاربردی از اندروید در google play وجود دارد که این قابلیت را نیز دارا هستند، اما دانلود آن ها فقط برای همین قابلیت می تواند بی معنی باشد تا زمانی که مرورگر پیش فرض ما قادر به انجام این کار هست. تنها مشکل استفاده از مرورگر پیش فرض بر روی اندروید این است که هیچ راهی وجود ندارد که ورژن دسکتاپ را به طور دائم فعال کنیم. اگر شما دوست دارید که هر وب سایتی را به طور پیش فرض با نسخه ی دسکتاپش ببینید، شما باید یک برنامه ی کاربردی دیگری دانلود کنید. درست مثل iOS نسخه ی مجانی از مروگر Puffin یک مرورگر جایگزین است که ما آن را پیشنهاد می کنیم. مرورگرهای موبایلی می توانند به طور دائمی غیرفعال و یا فعال شوند برای این کار به دکمه ی منو در بالا سمت راست رفته و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

 

Setting >Mobile browser mode

 

 غیر فعال کردن نسخه ی موبایل از یک وب سایت بر روی ویندوز

شما می توانید نسخه ی موبایل یک وب سایت را بر روی مرورگر پیش فرض ویندوز(اینترنت اکسپلور) غیر فعال کنید. برای انجام این تنظیمات ، اینترنت اکسپلور را باز کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

Internet Explorer > More > Settings > Website preference.

 

آسان ترین راه

آسان ترین راه برای این که نسخه ی دسکتاپ را ببینیم این است که لینک نسخه ی دسکتاپ را از صفحه ی خودش انتخاب کنیم.

 

هیج وب سایتی این انتخاب را ندارد، پس شما می توانید از این روش ها در این مقاله به عنوان یک راه حل سریع استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که وب سایت ها شما را مجبور می کنند که ورژن موبایل را استفاده کنید تا از تجربه ی شما در وب سایتهایشان استفاده کنند، زمان load  شدن شما را کم کنند و(داده های تلفن) cellular data شما را ذخیره کنند.

“How to Disable the Mobile Version of a Website on Your Phone ” , "12/10/2013, ” http://www.howtogeek.com

 

 

چگونه در Linkedin برای خود یک گروه بسازیم؟

ساخت گروه یک راه مناسب برای توسعه ارتباطات و پرسش و پاسخ درباره یک موضوع خاص و یا یک حرفه است. قبل از اینکه گروهی را بسازید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

-         آیا گروهی مشابه با گروهی که مد نظر شماست، در Linkedinوجود دارد؟ تفاوت گروه شما با آن گروه در چیست؟ گروه شما برای اعضایش چه مزایایی دارد؟

-         از آنجاییکه اکثر گرو‌ه‌های فعال در Linkedinمزیت‌هایی را برای اعضای خود فراهم می‌کنند، شما نیز باید در گروهی که قصد ساختن آن را دارید، شرایطی مشابه با سایر گروه‌ها را برای اعضای خود فراهم کنید، در غیر اینصورت به احتمال زیاد، گروه شما موفق نخواهد شد.

-         آیا زمان کافی برای پشتیبانی از گروه خود را دارید؟ اگر به درخواست‌های عضویت سریع پاسخ ندهید، از محبوبیت گروه شما کاسته خواهد شد.

برای ایجاد یک گروه جدید مراحل زیر را دنبال نمایید:

1.      از منوی بالای صفحه گزینه Interests را انتخاب نموده و از زیر منوی باز شده گزینه Group را انتخاب نمایید. 

2.      در صفحه باز شده دکمه‌ Create group را که در سمت راست صفحه قرار دارد بزنید. با زدن این دکمه فرم زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

                                                                                                     

3.      برای آپلود لوگو دکمه Browse را زده و یکی از دو گزینه Large Logo و Small Logo را انتخاب نمایید.

                                                

4.      یک نام برای گروه خود انتخاب نمایید. اگر گروه شما در خارج از Linkedinنیز وجود دارد، بهتر است که به جای نوشتن نام مخفف برای گروه، نام کامل آن را در Linkedinذکر نمایید.

          

5.      یک نوع برای گروه خود انتخاب نمایید. دسته‌بندی‌هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است عبارتند از: فارغ‌التحصیلان، تخصصی، مشاوره، شبکه‌ای، غیرانتفاعی و سایر گروه‌ها. گزینه سایر گروه‌ها برای گروه‌هایی مناسب است که در این دسته‌بندی‌ها قرار داده نشده‌اند.  

 

                                         

 6.       خلاصه‌ای از گروه خود را در بخش مربوطه وارد نمایید. موضوعاتی که گروه روی آنها متمرکز است، اهداف گروه و مزایای عضویت در گروه، .... موضوعات مهمی هستند که بهتر است در این بخش آنها اشاره شود. 

7.      در بخش Full Description جزئیات بیشتری را درباره گروه وارد نمایید. اطلاعاتی را که در این بخش وارد می‌نمایید در صفحات مربوط به گروه، نمایش داده می‌شود.

8.      اگر گروه شما در خارج از Linkedinوب‌سایت داشته باشد، آدرس آن را در بخش مربوط به وب‌سایت وارد نمایید.

9.      یک ایمیل، مخصوص گروه خود در نظر بگیرید که Linkedinتمامی پیغام‌های مربوط به گروه شما را به آن ارسال نماید.

                                             

10.  در مورد نحوه عضو شدن افراد در گروه نیز باید تصمیم گرفت. به این صورت که هر فرد که درخواست عضویت در گروه را داد، بلافاصله می‌تواند عضو گروه شود و یا اینکه درخواست عضویت او ابتدا توسط مدیر گروه مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

 

                                             

11.  در نهایت گزینه‌ای است که مربوط به قوانین و مقررات گروه می‌باشد. که بعد از مروری کلی بر آن آن را تیک بزنید.

12.  حال بر روی دکمه  Create an Open Group کلیک نمایید.

                                                           

 2010."Acquisitions Editor: Michelle Newcomb, "Sams Teach Yourself LinkedIn in 10 Minutes 

 

شش ابزار رایگان برای از بین بردن نرم افزارهای مخرب(نوشتهJack Wallen )

  

نرم افزارهای مخرب (ویروس ها، روت کیت ها، تروجان ها، کرم هاو..) خیلی شایع هستند. یکی از وظایف اصلی بخش It در هر شرکتی محافظت سیستم ها در مقابل آن ها و تمیز و پاک کردن آن است.  هر چقدر هم که تلاش بکنید، یا هر چقدر هم که برای نرم افزارهایی که از صفحه نمایش کامپیوتر شما حمایت می کنند، پول پرداخت کنید باز هم همیشه شما در این نبرد شکست خواهید خورد. در این بازی دو سر باخت زمانی که شما بودجه بخش IT  شرکتتان را برای این نرم افزارها خرج می کنید تا به اصطلاح از کامپیوترهای شما حفاظت کنند، بیش تر صدمه می بینید.

لازم نیست این کار را بکنید. این جا مجمو عه ای از نرم افزارها جمع آوری شده که می تواند برای مقابله با این ویروس ها به شما کمک کند. این ابزارها هم می توانند در کامپیوتر شما نصب شوند و هم می توانند همواره به عنوان یک ابزار، همراه شما باشند تا بتوانید در مواقع لازم از آن ها برای مقابله و پیروز شدن در این جنگ استفاده کنید. در این جا ابزارهای سازمانی پیدا نمی کنید. در واقع آن چه که شما در این جا پیدا می کنید ابزارهایی هستند که بهترین نقش را در نگه داری سیستم ها انجام داده اند.

1.      Combofix:

این مورد اولین ابزار دفاعی من است وقتی که شک می کنم کامپیوترم ویروس گرفته است. اما شما بدون وجود علایمی از ویروس در کامپیوترتان نباید این ابزار قدرتمند را اجرا کنید. اول باید بدانید combofix چه مواردی را برطرف می کند؟ بعد از این که combofix اجرا شد (در صورت وجود) شما تمام تروجان ها، روت کیت ها، کرم ها، ویروس ها را پاک کرده اید. قبل از اجرای combofix خیلی مهم است که در مورد آن کاملا بدانید.

مهم ترین مورد درباره یcombofix این است که در صورت فعال بودن آنتی ویروس نمی توانید آن را اجرا کنید. آنتی ویروس برخی از ابزارها را غیرفعال می کند. مثلا باید انتی ویروس AVG را به طور کامل پاک کنید قبل از این که combofix را اجرا کنید. اما من ترجیح می دهم که combofix را در حالت امنی در کامپیوترم اجرا کنم.

نکته دیگر: هرگز combofix را از هر سایتی دانلود نکنید از BleepingComputerیا .ForoSpywareمی توانید دانلود کنید.

2.     CCleaner :

یکی دیگر از ابزار رایگان،CCleaner است که به طرز باور نکردنی 2 حسن دارد:  پاک کردن رجیستری ویندوز و حذف اطلاعات وب سایت های ذخیره شده(اطلاعات وب سایت های cashe شده). 

تعداد زیادی پاک کننده های رجیستری در دسترس وجود دارد اما ccleanerیکی از آن هایی است که من همیشه به آن اعتماد می کنم. پاک کردن داده های مرورگر های Cash  شده تقریبا بی ضرر است اما پاک کردن رجیستری نه. من همواره توصیه می کنم که از رجیستری خود back up  بگیرید وقتی که از ccleaner  برای پاک کردن رجیستری استفاده می کنید. خوشبختانه ccleaner  یک ابزاری برای مدیریت backup  دارد.

3.        ملزومات امنیت مایکروسافت :


بعد از استفاده از ابزارهای آنتی ویروس ، موردی که به نظر بسیار شبیه با بقیه آنتی ویروس ها بدون تحمل هیچ هزینه ی اضافی کار می کند، همان ملزومات امنیت مایکروسافت است.نه تنها این ابزار آنتی ویروس به جلوگیری از تکثیر کمک می کند،  بلکه شما را از وجود آنتی ویروس های دیگر بی نیاز می کند.

 

4.        تروجان (Malwarebytes)


یکی از ابزار تروجانی که من استفاده کرده ام، Malwarebytes  است که  به نظر موثرترین است. در حال حاضر دو نسخه از Malwarebytes وجود دارد. یکیش مجانی و دیگری پولی است. بزرگ ترین اختلاف این است که نسخه ی پولی Paid version has a real-time scanner built in. نسخه ی مجانی باید به طور دستی اجرا شود.

5.        Clonezilla

Clonezilla یک نرم افزار open source  است که به شما اجازه می دهد backup  و recovery انجام دهید. دو تا نسخه در دسترس دارد.Clonezilla Live وClonezilla SE . همان طور کهاز نام آن ها پیدا استClonezilla Live   یک توزیع کننده ی لینوکسی کوچک است که قابلیت بوت شدن را دارا است و به شما اجازه می دهد که در یک زمان تنها یک کلون انجام دهید. نسخه ی SE(Server Editoin)  آن به یک سرور DRBL نیاز دارد و به شما اجازه می دهد که Cloning  را در سطح وسیعی انجام دهید. با نسخه ی SE   شما می توانید به طور هم زمان در سطح وسیعی بازیابی را انجام دهید. صرف نظراز این که شما از کدام یک از این ابزار استفاده می کنید، Clonezilla یک ابزار قابل اعتماد است برای backup گیری و ذخیره سازی.

6.        Hamachi

اگرچه که Hamachi ابزاری نیست که به شما کمک کند که سیستم خودتون را پاک کنید، Hamachi شما را قادر می کند که کامپیوتر خودتان را به یک VPN  اضافه کنید بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه های مربوط به VPN معمولی داشته باشید.

اگر شما درباره ی نحوه ی استفاده از آن به عنوان یک ابزار مدیریتی کنجکاو هستید شما همیشه می توانید Toolkit خودتان را روی یک ماشینی که به Hamachi VPN  متصل شده است، قرار دهید و بعدا از هر نقطه ای به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

سخن آخر

 قطعات نرم افزاری زیادی برای کاربران وجود دارد، که می تونه به آن ها کمک کند. من امیدوارم که لیست بالا به شما کمک کند که با محدود کردن نیاز هایتان به این ابزار به اهداف خودتان برسید.

Jack Wallen ."Six free tools for removing malicious software".March 1, 2011.<http://techrepublic.com.com/2001-6240-0.html>