جنگ بین مرورگرها (Browsers)

 

 

پس از مدتی که مایکروسافت در آرامش بیشتر بازار را به خود اختصاص داده بود، در سال‌های اخیر این بازار با ورود  فایرفاکس (Firefox)، کروم (Chrome) و تا حدودی اپرا (Opera) به چالش کشیده شده است.

در سال 2012 کروم موفق شد در دستیابی به سهم بازار بر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) پیشی بگیرد و این واقعه‌ای مهم و جدید در جنگ مرورگرها بود.

با این حال نمی‌توان گفت کدام یک از این مرورگرها از دیگری بهتر است. مشخص است که روش‌های مختلف اندازه‌گیری سهم بازار ارقام و نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. برای مثال Netmarketshare.com می‌گوید اکسپلورر با %54 از سهم بازار در اکتبر 2012 در صدر است در حالی که W3Schools می‌گوید کروم با %44 رایج‌ترین مرورگر مورد استفاده است و پس از آن فایرفاکس با %32 و اکسپلورر تنها با %15 سوم قرار دارند. این تفاوت به دلیل داده‌های متفاوتی است که هر یک اندازه‌گیری و بررسی می‌کنند.

انتخاب یک مرورگر به عنوان بهترین مرورگر کار ساده‌ای نیست و این موضوع دلیلی است برای داغ بودن همیشگی این بحث.

 

 

کروم (Chrome)

 

چه رایج‌ترین مرورگر باشد و چه نباشد، کروم از ابتدای کار خود در سال 2008 به سرعت پیشرفت کرده است. مرورگری که توسط قدرتمندترین شرکت فعال در حوزه اینترنت ساخته شده باشد به سختی می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد اما سرعت این پیشرفت در مقایسه با اکسپلورر برای خیلی‌ها جالب بود، مخصوصاً طرفداران فایرفاکس که با سختی توانسته بودند جایگاه دوم را به خود اختصاص دهند.

تمرکز کروم بر سادگی و عملکرد مناسب به خوبی نتیجه داده است. کروم با ارائه نسخه‌های جدید و بهبود یافته که بدون سر و صدا به طور خودکار به روزرسانی می‌شوند همواره به دنبال یک عملکرد روان و آسان بوده است.

انتقادها از کروم عموماً در رابطه با مسائل امنیتی بوده است. مدت کمی پس از شروع به کار کروم در مورد امکان Suggest که هر آنچه افراد تایپ می‌کنند را به گوگل بازمی‌گرداند، بحث‌های زیادی به وجود آمد. مدل کسب و کار گوگل که وابسته به استفاده از داده‌های شخصی برای بازاریابی دقیق است، طرفداران زیادی در بین علاقمندان به امنیت ندارد.

 

 

اینترنت اکسپلورر (IE)

 

سردسته قدیمی و طولانی مدت مرورگرها دیگر مانند قدیم، که افراد به ندرت سراغ مرورگر دیگری می‌رفتند، شهرت ندارد. اما علارقم مشکلات زمانی و عدم اعتماد، اکسپلورر کاربرهای بسیار زیادی دارد.

رقابت برای اکسپلورر مشوق خوبی بوده است و آن را به سمت نوآوری و مدرن شدن سوق داده است در حالی که در سال‌های بی رقیب خبری از این تغییرات و پیشرفت‌ها نبود. نسخه‌های پیشین، مخصوصاً نسخه‌های 8 به بعد اکسپلورر بهبودهای عملکردی قابل توجهی را ارائه کرده است و از استانداردهای جدید مانند HTML5 نیز پشتیبانی می‌کند تا بتواند با کروم و فایرفاکس همخوانی بیشتری داشته باشد.

با این حال در بین برخی افراد بسیار فنی دشمنی عمیقی با اکسپلورر ریشه می‌دواند. اگر به یک فرد فنی بگویید اینترنت اکسپلورر 6، تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که دندان‌هایش را به هم خواهد سایید و یا کلافگی را در چهره‌اش خواهید دید چرا که بسیاری باور دارند عدم نوآوری مایکروسافت توسعه استانداردهای جدید وب را سال‌ها عقب انداخت. مایکروسافت با ارائه نسخه‌های جدید برای از بین بردن این احساس تلاش‌های فراوانی کرده است اما آیا کافی است؟ 

 

فایرفاکس (Firefox)

 

از سال 2004 به بعد فایرفاکس به صورت همیشگی در رتبه دوم قرار داشته است  اول بعد از اکسپلورر و دوم بعد از کروم. مرورگری که در ابتدا توانست قدرت مایکروسافت را در بازار  زیر سؤال ببرد هیچ گاه نتوانست خود طعم برتر بودن را بچشد اما فایرفاکس کاربران زیادی دارد و در بسیاری از مناطق جهان مانند اروپا و آفریقا رایج‌ترین مرورگر مورد استفاده است.

فایرفاکس اولین مرورگری بود که باز کردن تب‌های مختلف در یک صفحه مرورگر را به بازار معرفی کرد و دلیلی که الآن 45 صفحه باز روی صفحه ندارید همین موضوع است. فایرفاکس همچنین سیستم افزونه (Plugin) را راه انداخت و به کاربران اجازه داد مرورگر خود را به روش‌های مختلفی تغییر دهند. فایرفاکس یک پروژه متن باز (Open source) است که توسط بنیاد موزیلا تهیه شده است و به استانداردهای وب باز (Open web standards) متعهد است تا محیطی برای توسعه آن‌ها فراهم سازد.

در حال حاضر مشخصاً فایرفاکس از نظر سهم بازار بعد از کروم و اکسپلورر و در رده سوم قرار دارد و تلاش‌های سریع برای رسیدن به پای دیگر مرورگرها به مزاق برخی کاربران سازمانی خوش نیامده است. با اینکه افراد زیادی روی توسعه آن کار می‌کنند و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارد، باید یک تغییر بزرگ ایجاد کند تا بتواند به پای رقبای اصلی خود برسد.

 

 

اپرا (Opera)

 

شکی نیست که اپرا سنت شکن‌ترین مرورگرهاست. مدت‌ها قبل از فایرفاکس، اپرا مرورگر زیرزمینی بسیاری از کاربرها بود و هنوز هم هست. گروه‌های رایانه‌ای زیادی هستند که ارادت خاصی به اپرا دارند و از آن استفاده می‌کنند.

اپرا امکانات نوآورانه‌ای دارد مانند حالت توربو (Turbo Mode) که به کاربرانی که با سرعت پایین به اینترنت وصل می‌شوند کمک می‌کند، و یا یک mail client داخلی و پشتیبانی از بیت تورنت (BitTorrent). با این حال این مرورگر نتوانسته بیرون از اروپای شرقی کاربران زیادی را به خود جذب کند. تنها در یک کشور است که معروف‌ترین مرورگر مورد استفاده است: بلاروس.

با اینکه اپرا اشاره‌های با موس و شماره‌گیری سریع در صفحه اول کاربر (Speed-dial home screen) را اختراع کرد، دیگران نیز به سرعت خود را به روز کرده‌اند. اما اپرا نسخه‌های مختلفی از این مرورگر برای موبایل ارائه کرده است که اگر استفاده از گوشی‌های هوشمند (Smartphones) و تبلت‌ها (Tablets) افزایش پیدا کنند، آینده خوبی خواهد داشت.

 

منبع:

Gold, Jon. "Browser Battle: Chrome vs. Firefox vs. IE vs. Opera." Networkworld.com. N.p., 3 Dec. 2012. Web. 16 Feb. 2013. http://www.networkworld.com/news/2012/120312-argument-browsers-264414.html?page=1.

 

ارسال نظر

biuquote
  • نظر
  • پیش نمایش زنده
Loading